Zdrowe przepisy dla całej rodziny

Co jeść, by mieć więcej energii

Co jeść, by mieć więcej energii

Zaczął się wrzesień, a wraz z nim pojawiło się coraz więcej pochmurnych dni. U wielu osób pojawia się wtedy spadek formy, nastroju i zmęczenie. Jeśli jemy zdrowe, pełne enzymów pokarmy, automatycznie lepiej się czujemy i mamy więcej chęci do życia. Dobrze jednak wiedzieć o tym, że są szczególne pokarmy, które możemy włączyć do swojego menu, by zwiększyć swoje zasoby energii. Wieczne zmęczenie czy popołudniowe spadki energii to efekt złego funkcjonowania nadnerczy , złej przemiany węglowodanów i cukrów oraz diety ubogiej w składniki odżywcze. W tym przypadku mogą nam pomóc przede wszystkim pokarmy zawierające  witaminy z grupy B. Należy ograniczyć spożycie kofeiny i nabiału, a zamiast tego wprowadzić do diety więcej węglowodanów złożonych. Znana brytyjska dietetyczna Gillian McKeith w swojej książce “Jesteś tym, co jesz” wymienia konkretną listę produktów, które dodadzą nam energii i nas wzmocnią.

  • kiełki – dzięki skiełkowaniu wzrastają wartości odżywcze nasion i zbóż, dlatego są świetnym źródłem minerałów, enzymów i przeciwutleniaczy, świetnie odżywiają i regenerują organizm; warto przede wszystkim wprowadzić je do swojego jadłospisu w okresie wiosennym, a potem jesienno – zimowym, gdy jemy mniej świeżych owoców i warzyw
  • zboża – powoli uwalniają cukier dzięki czumu dają stały przypływ energii (szybki przypływ energii, jaki dają słodycze, w rzeczywistości sprawia, że jesteśmy szybko ponownie zmęczeni i potrzebujemy kolejnej dawki cukru), poza tym to świetne źródło witamin z grupy B, które wzmacniają naszą śledzionę
  • płatki owsiane – są pełne składników odżywczych oraz utrzymują stężenie cukru we krwi na stałym poziomie, co sprzyja poprawie koncentracji, dlatego świetnie jest je włączyć do swojego codziennego śniadania
  • zielona pietruszka – to istna bomba witaminowa, co ciekawe ma więcej witaminy C niż cytrusy (stąd warto włączyć ją do jadłospisu, gdy mamy anemię)
  • wodorosty – zawierają więcej minerałów niż jakakolwiek żywność, stąd wystarczy ich niewielki dodatek w naszym menu, przykładowo mają do dziesięciu razy więcej wapnia niż mleko i osiem razy więcej żelaza niż wołowina
  • zielone warzywa – w brokułach, szpinaku czy szparagach jest mnóstwo witaminy B, żelaza i magnezu, co ma wpływ na wzrost energii, najlepiej zjadać je na surowo
  • brzoskwinie – zawarte w nich składniki ożywcze są łatwo przyswajalne, co sprzyja szybkiej poprawie samopoczucia, mają działanie przeczyszczające (zawierają dużo wody), pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu i regulują pracę jelit, stąd doskonale nadają się w trakcie oczyszczania organizmu czy przy odchudzaniu
  • siemię lniane – warto włączyć je do jadłospisu z powodu dużej ilości  niezbędnych dla organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowym omega-3 i omega-6, dobrze jeść ich łyżkę dziennie
  • pestki słonecznika – to dobre źródło białka, magnezu, żelaza, miedzi, witamin B, cynku i żelaza; świetnie nadają się na przekąskę w ciągu dnia (ja lubię je łączyć z rodzynkami)
  • winogrona – mają dużo magnezu, który bierze udział w pierwszej fazie przekształcania glukozy w energię
  • jamsy (inaczej pochrzyn lub chiński ziemniak) i kabaczki – jamsy są pełne minerałów i witaminy C, mają też właściwości odtruwające i regulujące stężenie hormonów i cukru we krwi, z kolei kabaczki wzmacniają funkcje trawienne dzięki pobudzeniu  przepływu energii w meridianach
  • źdźbła pszenicy – to doskonałe źródło wapnia, żelaza, magnezu, potasu, fosforu i cynku, dzięki czemu odżywiają organizm,  zwiększają odporność, poprawiają trawienie i wspomagają odchudzanie,  są trudne do strawienia na surowo, więc należy z nich robić sok (ma dość ostry smak), można je też kupić w formie proszku czy tabletek
  • fasola mung – doskonale oczyszcza energię, stąd jest polecana podczas odtruwania organizmu, dzięki niej poczujesz, że po prostu rozsadza cię energia

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *