Dzieci

Jadłospis dla 1,5 rocznego dziecka (wegetariański, jesienny)

Zastanawiałam się czy jest sens spisywać przykładowy jadłospis mojej już półtorarocznej córeczki. W końcu w tym czasie nie przybyło nowych pokarmów w jej diecie, poza rezygnacją z karmienia jej piersią. Później pomyślałam, że jest jednak dużo mam, które również w późniejszym okresie życia dziecka ma wątpliwości, co do tego, czy prawidłowo karmi swojego malucha. Niestety obserwuję też mamy na placu zabaw, których nieodłącznym atrybutem jest kolorowy soczek w butelce, a dzieciom niespełna dwuletnim bez żadnych oporów serwują lody. Dowodzi to temu, że edukacja dotycząca zdrowego żywienia dla mam przydaje się też w późniejszym okresie. Sama nie czuję się jeszcze ekspertem w tej sprawie, ale stawiam w diecie Róży na różnorodność. Jest to teraz tym łatwiejsze, że córka zajada już praktycznie to samo, co my sobie z mężem ugotujemy, z niewielkimi modyfikacjami np. mimo tego, że ładnie posługuje się już łyżką, wolę jej osobno podać makaron, a płynną zupę podać jej sama. Czasem trzeba się też na bieżąco przystosowywać do sytuacji. Musiałam przerwać spisywanie jadłospisu, ponieważ córce tak dokuczały zęby, że zaczęła odmawiać wielu posiłków. Na szczęście owoce zajada zawsze chętnie, co ratowało nierzadko sytuację, gdy nagle stawałam przed problemem odstawionego talerza. Mogłam poczuć się przez chwilę jak mama niejadka. Muszę przyznać, że nie jestem zwolenniczką opróżniania do końca na siłę talerza. Nadal jest mi bliska idea BLW i zwracam raczej uwagę na to, by córka chociaż spróbowała każdej rzeczy, którą ma na talerzu. W tym wieku już powoli kształtują się gusta małego smakosza, więc nawet jeśli jadłby tylko ziemniaki, warto próbować przed ich podaniem dać do spróbowania innych potraw, a dopiero potem podać ulubione danie.

Tym razem zdjęcia nie obrazują jadłospisu z jednego dnia, tylko różne dania przygotowane w okresie jego spisywania

DZIEŃ I

7:30 kasza kukurydziana z rodzynkami, figami, mielonymi nasionami i wiórkami kokosowymi

10:30 chleb orkiszowy z masłem i pastą jajeczną, pomidor, kiełki brokułu, kawałek wędzonego sera, gruszka

13:30 kapuśniak z wędzonym tofu

ryż z curry, rodzynkami i zielonym groszkiem

16:00 koktajl z brzoskwinią, szpinakiem, daktylami, migdałami i pyłkiem kwiatowym

18:30 makaron razowy z sosem paprykowym

do picia w ciągu dnia: mleko krowie z butelki, woda, czystek, tłoczony sok jabłkowo-cytrynowy rozcieńczany wodą

DZIEŃ II

7:00 płatki owsiane, orkiszowe, popping z amarantusa, nasiona chia z rodzynkami i pestkami granatu

10 chleb z masłem i pasztetem sojowym, oliwki zielone, kilka krakersów z ziarnami

13:00 winogrona, kawałek jabłka

14:00 barszcz ukraiński

tarta z czerwoną cebulą, tofu wędzonym i serem wędzonym

16:00 kawałek domowej szarlotki z kaszą manną

19:00 ziemniaki pieczone z domowym keczupem

do picia w ciągu dnia: woda, tłoczony sok jabłkowo-marchewkowy z wodą, herbata owocowa

DZIEŃ III

7:30 płatki ryżowe z wiórkami kokosowymi, siemieniem lnianym, daktylami i pestkami granatu, potem maliny

10:00 chleb z serem kozim, koreczki z pomidora, ogórka i sera wędzonego

13:00 pierożek z kurkami i pierożek z nadzieniem ruskim, mango lassi (wizyta na Najedzeni Fest!)

16:00 po małym kawałku waniliowego tortu wegańskiego, ciasta kukurydzianego i ciasta francuskiego z jabłkiem, winogrona

19:00 bulion warzywny z makaronem

do picia w ciągu dnia: mleko ryżowe z kartonika, woda, kompot jabłkowo-śliwkowy

DZIEŃ IV

7:00 quinoa z orzechami pekan, siemieniem lnianym, olejem lnianym, masłem orzechowym i pestkami granatu, potem winogrona

10:00 jajecznica ze szczypiorkiem, chleb orkiszowy z masłem

13:30 bulion warzywny z makaronem

ryż z wegetariańskim chili con carne

16:00 sok z gruszki, ogórka, selera naciowego i cytryny

17:00 jabłka w cieście naleśnikowym z żytniej mąki

19:00 maślanka

do picia w ciągu dnia: woda, herbata owocowa, tłoczony sok jabłkowy z wiśnią rozcieńczony wodą

DZIEŃ V

7:00 kasza jaglana z morelami suszonymi, olejem lnianym, siemieniem lnianym i gotowanym jabłkiem

10:00 krakersy, ser kozi, ser wędzony, ogórki w sosie sojowym

14:30 zupa pomidorowa z ryżem

lazania z tempehem i pieczarkami z sosem pomidorowym oraz wędzonym serem

16:00 witariański makowiec, banan

19:00 pieczone ziemniaki, koper włoski i papryka

do picia w ciągu dnia: maślanka, tłoczony sok jabłkowy z wiśnią rozcieńczony wodą, herbata owocowa, woda

Related Post

1 Comment

  1. Sylwia5

    16 lipca 2018 at 09:45

    Co jutro robicie na obiad? Ja robie rumfordzka wedlug starego przepisu. Jest przepyszna, poszukajcie sobie w goglu: zupa rumfordzka babci

Leave a Reply