Dzieci, Przepisy dla maluchów

Jadłospis dla rocznego dziecka (wiosenny, wegetariański)

Odkąd moja córka skończyła rok, przestałam notować, co i kiedy je. Nabrałam takiego przyzwyczajenia podczas początków karmienia piersią i postanowiłam takie zapiski prowadzić dłużej, żeby wiedzieć, kiedy wprowadziłam nowe produkty do jej jadłospisu, na wypadek gdyby pojawiła się jakaś reakcja alergiczna. Na szczęście nic takiego nie miało miejsca, dzięki temu dysponuję natomiast dokładnymi informacjami, kiedy wprowadzałam kolejne posiłki czy jak często karmiłam piersią.  Pewnie przyda się do porównania, gdy będę mieć kolejne dziecko. Tymczasem córeczka je już coraz więcej rzeczy z naszego talerza. Roczne dziecko, jeśli mu to nie szkodzi, może jeść już właściwie tak jak dorosły. Staram się to teraz uwzględniać podczas gotowania obiadu. Dopiero gdy sami nie mamy dwóch dań lub potrawa jest zbyt ostra, wtedy gotuję córce ekstra zupę czy gotowane warzywa na drugie danie.

Jak planuje jadłospis dla córki? Na pewno nie długoterminowo. Wymiennie staram się jedynie podawać nabiał i jajka, ale i to jest ostatnio dość płynne, ponieważ jajka są też w naleśnikach czy ciastach. Jesteśmy z mężem wegetarianami i nasze menu opiera się głównie na owocach oraz warzywach, które kupujemy dość impulsywnie. To na podstawie zawartości lodówki decyduję co w danym dniu ugotować. Gdy zaczyna się sezon na szparagi, będą to szparagi, jeśli akurat skończyły się jabłka ekologiczne, a udało się kupić niepryskane pomarańcze to one są wykorzystane do zrobienia podwieczorku. Staram się by dieta była jak najbardziej urozmaicona. Codziennie podaję 4 do 5 posiłków. Jeśli córeczce przedłużą się drzemki, to jakiś posiłek może wypaść lub skracają się przerwy między kolejnymi. Trudno zatem ustalić jakiś typowy dla Róży jadłospis. Postanowiłam zapisywać co jadła przez 5 dni, a i tak nie jest to typowy tydzień, bo sporo wychodziłyśmy i w jednym dniu obiad wypada dopiero wieczorem, bo trudniej jest go podać na mieście. Rozpiska nie uwzględnia mleka. Córeczka jest jeszcze przy piersi i karmię ją zaraz po przebudzeniu między 6 a 7, potem karmienie wypada przed 20 i jedno jeszcze w nocy.

DZIEŃ I 9:00 płatki jaglane z mlekiem kokosowym, gruszką, rodzynkami i siemieniem lnianym, kilka chrupków kukurydzianych do picia: woda 12:00 zupa kalafiorowa z ziemniakiem, włoszczyzną i oliwą z oliwek wegetariańska paella z ryżem, bobem, szparagami, papryką, cukinia i zielonym groszkiem do picia: woda 15:00 pudding z połowy awokado, daktyli i karobu, ½ banana do picia: woda 17:00 wafel ryżowy do picia: koktajl z mango, banana, roszponki i mleka kokosowego 18:15 kilka kostek sera białego, kromeczka chleba orkiszowego z masłem do picia: herbata z czystka DZIEŃ II 8:30 kasza manna orkiszowa z wiśniami, żurawiną i mielonymi nasionami (słonecznik, dynia, len, sezam), wafel ryżowy do picia: mleko z orzechów włoskich 12:00 zupa kalafiorowa jak w dniu poprzednim fasola pieczona z pomidorami, selerem naciowym i papryką, gotowane sorgo, roszponka do picia: woda 15:00 budyń na mleku z orzechów włoskich z rodzynkami, chrupki kukurydziane do picia: woda 17:30 jajecznica z kiełkami rzodkiewki, chleb orkiszowy z masłem do picia: herbata z czystka 19:00 sok wyciśnięty z ekologicznej pomarańczy DZIEŃ III 9:00 crumble czyli zapiekane owoce (jabłko, gruszka, banan) z komosą ryżową i płatkami owsianymi, chrupki kukurydziane do picia: woda 12:00 zupa z batata z jogurtem naturalnym (tajemna receptura mojego męża) pieczona fasola z dnia wczorajszego z ryżem jaśminowym do picia: woda 14:30 kulki orzechowe (orzechy włoskie, nerkowce, daktyle, wiórki kokosowe) do picia: sok wyciśnięty z ekologicznej pomarańczy 16:30 przekąska: wafel ryżowy, banan do picia: woda 18:30 kefir, chleb orkiszowy z masłem do picia: herbata z czystka DZIEŃ IV 9:00 kasza kukurydziana z mielonym amarantusem, figami suszonymi, wiórkami kokosowymi i mielonymi nasionami, wafel ryżowy do picia: woda 12:00 krupnik z soczewicą i włoszczyzną gotowane na parze ziemniaki, szparagi, kalafior, kawałek jajka sadzonego do picia: woda 14:00 sok z jabłka, jarmużu, fenkułu, selera naciowego i pomarańczy 16:30 cytrynowy sernik z tofu, kuleczki orzechowe z dnia wczorajszego do picia: woda 18:00 naleśniki kukurydziane z serem białym i śmietaną do picia: herbata z rumianku z sokiem z cytryny DZIEŃ V 9:00 płatki owsiane i orkiszowe z mlekiem orzechowym, poppingiem, wiśniami, rodzynkami, żurawiną i siemieniem lnianym, chrupki kukurydziane do picia: woda 12:30 przekąska: jogurt kozi, kawałek ciasta szpinakowego z masą daktylową do picia: woda 15:30 mus z dyni i moreli suszonych, ½ surowego jabłka do picia: woda 18:00 zupa z cukinii, ziemniaków i marchewki pieczone warzywa: ziemniaki, batat, koper włoski, pieczone tofu do picia: woda      

Related Post

3 komentarze

  1. Justyna

    4 maja 2015 at 10:59

    Muszę przyznać, że sama nie znam wielu z tych smaków, a cytrynowy sernik z tofu brzmi zachęcająco :). Widać, że to bardzo staranny jadłospis, zdrowy i naturalny :)).

    1. Magdalena

      7 maja 2015 at 14:22

      Muszę przyznać, że ten jadłospis nie będzie za pewne typowy. Można jednak coś na pewno podpatrzeć. Ważne jest urozmaicenie, unikanie cukru i wprowadzenie dużej ilości warzyw oraz owoców.

  2. Marzena

    4 maja 2017 at 17:53

    Super, zdrowo i smacznie – chciałabym w końcu zacząć tak zdrowo gotować. Gratuluję pomysłowości 🙂

Leave a Reply