Dzieci, Przepisy dla maluchów

Jadłospis dla rocznego dziecka (wiosenny, wegetariański)

Odkąd moja córka skończyła rok, przestałam notować, co i kiedy je. Nabrałam takiego przyzwyczajenia podczas początków karmienia piersią i postanowiłam takie zapiski prowadzić dłużej, żeby wiedzieć, kiedy wprowadziłam nowe produkty do jej jadłospisu, na wypadek gdyby pojawiła się jakaś reakcja alergiczna. Na szczęście nic takiego nie miało miejsca, dzięki temu dysponuję natomiast dokładnymi informacjami, kiedy wprowadzałam kolejne posiłki czy jak często karmiłam piersią.  Pewnie przyda się do porównania, gdy będę mieć kolejne dziecko. Tymczasem córeczka je już coraz więcej rzeczy z naszego talerza. Roczne dziecko, jeśli mu to nie szkodzi, może jeść już właściwie tak jak dorosły. Staram się to teraz uwzględniać podczas gotowania obiadu. Dopiero gdy sami nie mamy dwóch dań lub potrawa jest zbyt ostra, wtedy gotuję córce ekstra zupę czy gotowane warzywa na drugie danie.

Jak planuje jadłospis dla córki? Na pewno nie długoterminowo. Wymiennie staram się jedynie podawać nabiał i jajka, ale i to jest ostatnio dość płynne, ponieważ jajka są też w naleśnikach czy ciastach. Jesteśmy z mężem wegetarianami i nasze menu opiera się głównie na owocach oraz warzywach, które kupujemy dość impulsywnie. To na podstawie zawartości lodówki decyduję co w danym dniu ugotować. Gdy zaczyna się sezon na szparagi, będą to szparagi, jeśli akurat skończyły się jabłka ekologiczne, a udało się kupić niepryskane pomarańcze to one są wykorzystane do zrobienia podwieczorku. Staram się by dieta była jak najbardziej urozmaicona. Codziennie podaję 4 do 5 posiłków. Jeśli córeczce przedłużą się drzemki, to jakiś posiłek może wypaść lub skracają się przerwy między kolejnymi. Trudno zatem ustalić jakiś typowy dla Róży jadłospis. Postanowiłam zapisywać co jadła przez 5 dni, a i tak nie jest to typowy tydzień, bo sporo wychodziłyśmy i w jednym dniu obiad wypada dopiero wieczorem, bo trudniej jest go podać na mieście. Rozpiska nie uwzględnia mleka. Córeczka jest jeszcze przy piersi i karmię ją zaraz po przebudzeniu między 6 a 7, potem karmienie wypada przed 20 i jedno jeszcze w nocy.

DZIEŃ I

9:00 płatki jaglane z mlekiem kokosowym, gruszką, rodzynkami i siemieniem lnianym, kilka chrupków kukurydzianych

do picia: woda

12:00 zupa kalafiorowa z ziemniakiem, włoszczyzną i oliwą z oliwek

wegetariańska paella z ryżem, bobem, szparagami, papryką, cukinia i zielonym groszkiem

do picia: woda

15:00 pudding z połowy awokado, daktyli i karobu, ½ banana

do picia: woda

17:00 wafel ryżowy

do picia: koktajl z mango, banana, roszponki i mleka kokosowego

18:15 kilka kostek sera białego, kromeczka chleba orkiszowego z masłem

do picia: herbata z czystka

DZIEŃ II

8:30 kasza manna orkiszowa z wiśniami, żurawiną i mielonymi nasionami (słonecznik, dynia, len, sezam), wafel ryżowy

do picia: mleko z orzechów włoskich

12:00 zupa kalafiorowa jak w dniu poprzednim

fasola pieczona z pomidorami, selerem naciowym i papryką, gotowane sorgo, roszponka

do picia: woda

15:00 budyń na mleku z orzechów włoskich z rodzynkami, chrupki kukurydziane

do picia: woda

17:30 jajecznica z kiełkami rzodkiewki, chleb orkiszowy z masłem

do picia: herbata z czystka

19:00 sok wyciśnięty z ekologicznej pomarańczy

DZIEŃ III

9:00 crumble czyli zapiekane owoce (jabłko, gruszka, banan) z komosą ryżową i płatkami owsianymi, chrupki kukurydziane

do picia: woda

12:00 zupa z batata z jogurtem naturalnym (tajemna receptura mojego męża)

pieczona fasola z dnia wczorajszego z ryżem jaśminowym

do picia: woda

14:30 kulki orzechowe (orzechy włoskie, nerkowce, daktyle, wiórki kokosowe)

do picia: sok wyciśnięty z ekologicznej pomarańczy

16:30 przekąska: wafel ryżowy, banan

do picia: woda

18:30 kefir, chleb orkiszowy z masłem

do picia: herbata z czystka

DZIEŃ IV

9:00 kasza kukurydziana z mielonym amarantusem, figami suszonymi, wiórkami kokosowymi i mielonymi nasionami, wafel ryżowy

do picia: woda

12:00 krupnik z soczewicą i włoszczyzną

gotowane na parze ziemniaki, szparagi, kalafior, kawałek jajka sadzonego

do picia: woda

14:00 sok z jabłka, jarmużu, fenkułu, selera naciowego i pomarańczy

16:30 cytrynowy sernik z tofu, kuleczki orzechowe z dnia wczorajszego

do picia: woda

18:00 naleśniki kukurydziane z serem białym i śmietaną

do picia: herbata z rumianku z sokiem z cytryny

DZIEŃ V

9:00 płatki owsiane i orkiszowe z mlekiem orzechowym, poppingiem, wiśniami, rodzynkami, żurawiną i siemieniem lnianym, chrupki kukurydziane

do picia: woda

12:30 przekąska: jogurt kozi, kawałek ciasta szpinakowego z masą daktylową

do picia: woda

15:30 mus z dyni i moreli suszonych, ½ surowego jabłka

do picia: woda

18:00 zupa z cukinii, ziemniaków i marchewki

pieczone warzywa: ziemniaki, batat, koper włoski, pieczone tofu

do picia: woda

     

Related Post

3 komentarze

  1. Justyna

    4 maja 2015 at 10:59

    Muszę przyznać, że sama nie znam wielu z tych smaków, a cytrynowy sernik z tofu brzmi zachęcająco :). Widać, że to bardzo staranny jadłospis, zdrowy i naturalny :)).

    1. Magdalena

      7 maja 2015 at 14:22

      Muszę przyznać, że ten jadłospis nie będzie za pewne typowy. Można jednak coś na pewno podpatrzeć. Ważne jest urozmaicenie, unikanie cukru i wprowadzenie dużej ilości warzyw oraz owoców.

  2. Marzena

    4 maja 2017 at 17:53

    Super, zdrowo i smacznie – chciałabym w końcu zacząć tak zdrowo gotować. Gratuluję pomysłowości 🙂

Leave a Reply