Dzieci, Zdrowe żywienie

Jak nauczyć dzieci pić zielone koktajle?

Wielokrotnie wspominałam na blogu, że stałam się wielką fanką smoothie, które nazywam też zielonymi koktajlami. Swoją miłością z powodzeniem zaraziłam swoje dzieci. Trzyletnia córka nadzoruje jego tworzenie, włącza blender i pyta o składniki. Roczny synek kręci się pod moimi nogami, by wysępić kawałki owoców, a potem chowa się pod biurkiem, oczekując tam na swoją porcję. My od koktajlu zaczynamy dzień, ale sprawdzi się też jako II śniadanie, podwieczorek czy napój do szkoły.

Dlaczego warto włączyć smoothie do codziennego jadłospisu dziecka?
  • dzieci często połykają słabo pogryzione kawałki jedzenia, tymczasem blender odwala za nie część roboty, rozdrabniając miksowane owoce i warzywa, dzięki czemu są lepiej trawione
  • do koktajli można dodawać zielone części warzyw, za którymi nie wszystkie dzieci przepadają, ze względu na ich smak czy problemy z gryzieniem, śmiało można zmiksować w nich szpinak, jarmuż, sałatę czy natkę pietruszki
  • w koktajlach można przemycić wiele składników, które wzbogacą ich dietę w cenne substancje mineralne, takich jak orzechy, kasze, sezam, len, chia czy algi
  • smoothie są słodkie, ale nie zawierają cukru, za ich słodycz odpowiadają słodkie owoce (dojrzałe banany, gruszki, jabłka czy mango) i owoce suszone (najczęściej daktyle, ale można też dodać do nich suszone figi, śliwki czy jagody goji)
  • jeśli mamy dobry blender możemy zmiksować w koktajlu różne warzywa, które niekoniecznie nasze dzieci jedzą na surowo (a w przypadku większości warzyw w takiej formie są one zdrowsze i mają więcej enzymów) np. buraka, marchewkę, seler naciowy czy brokuła
  • przygotowania koktajlu jest szybkie (czasem szybsze niż przygotowanie kanapek)
  • dobrze zbilansowany koktajl wystarcza za cały posiłek
  • dzięki zawartemu w warzywach i owocach błonnikowi syci dłużej niż sok
  • zielone koktajle zawierają dużo chlorofilu, zwanego "zieloną krwią", który oczyszcza organizm, zwiększa odporność i odżywia organizm
  • taki napój możemy podać dziecku z czystym sumieniem, bo jest skarbnicą witamin, błonnika i minerałów
  • zapewniamy dziecku solidną porcję warzyw i owoców, które powinny stanowić podstawę naszej diety (co uwzględnia już najnowsza piramida żywienia)
Od czego zacząć?
  • pierwsze koktajle najlepiej przygotować z samych owoców, używając tych ulubionych przez dziecko, może to być banan i truskawki czy borówki
  • tradycyjne koktajle to owoce, mleko (jogurt lub kefir) oraz cukier, jeśli nasze dziecko do tej pory znało tylko takie koktajle np. truskawkowe, to zacznijmy od przerobienia tego koktajlu na zdrowszą wersję, możemy zmiksować truskawki z bananem (lub daktylami) i mlekiem kokosowym
  • jeśli nasze dzieci lubią słodkie napoje, zadbajmy o to, by pierwsze koktajle były słodkie, żeby ich nie zrazić, tylko zachęcić - wybierzmy dojrzałe banany (najlepiej z brązowymi plamkami, są one bardziej słodkie), możemy dosładzać koktajle suszonymi daktylami (namoczmy je wcześniej na 15 minut lub najlepiej na całą noc w ciepłej wodzie, żeby się lepiej miksowały) czy miodem
  • przed podaniem koktajlu spróbujmy go, czy nie trzeba go dosłodzić, dodać dodatkowego banana czy inny owoc
  • najpierw eksperymentujmy z różnymi owocami, do koktajli można wrzucać też mniej znane owoce jak liczi, papaję, pestki granatu czy kaki
  • wprowadzanie koktajlu zacznijmy od niewielkiej ilości, niemowlęciu możemy podawać je na łyżeczce
  • nie zniechęcajmy się, dajmy dziecku sukcesywnie szansę na spróbowanie, aż się przekona, nasz przykład, gdy sami pijemy koktajl i nam smakuje może pomóc w przekonaniu dziecka
Poziom II
  • gdy dziecko polubi już smoothie, można zacząć dodawać powoli zielone części warzyw, zacznijmy od garści, najbardziej neutralne w smaku są jarmuż, sałata oraz szpinak
  • najłatwiej zamaskować zielone warzywa w koktajlu borówkowym lub czekoladowym (za czekoladowy smak odpowiada kakao lub karob)
  • nie róbmy cały czas takich samych smoothie, urozmaicamy je, dodając do nich różne owoce, warzywa i dodatki, by nie znudzić małego smakosza
  • z czasem do koktajli można dodawać bardziej specyficzne w smaku dodatki takie jak spirulina czy młody jęczmień, które mają dużo chlorofilu, ale też białka, żelaza czy wapnia
  • różnicujmy smak, ale też kolor, nie zawsze musi być zielony, ja regularnie robię czekoladowe koktajle, ale bardzo lubię też żółte koktajle z dodatkiem kurkumy
  • do koktajli można dodawać najrozmaitsze dodatki takie jak:
    • zboża - kasza jaglana, quinoa, gryka niepalona, płatki jaglane, owsiane, orkiszowe czy gryczane, amarantus
    • tłuszcze - olej kokosowy, awokado, olej lniany
    • kakao (także surowe) i karob
    • orzechy i nasiona - masło orzechowe, orzechy brazylisjkie, migdały, orzechy włoskie, wiórki kokosowe, siemię lniane, sezam, mak, pestki dyni
    • przyprawy - imbir, kurkuma, cynamon, kardamon, przyprawa do piernika, wanilia, chilli
    • suszone owoce - suszone daktyle, suszone figi,
    • zioła - bazylia, mięta,
    • herbaty - herbata zielona, czystek, herbata biała
    • superfoods - spirulina, chlorella, młody jęczmień, młoda pszenica, jagody acai, jagody goji, chia, ostropest plamisty, łuskane konopie, maca, baobab, pyłek kwiatowy
    • mleka roślinne - mleko owsiane, kokosowe, ryżowe, sojowe, migdałowe, z orzechów włoskich, sezamowe, słonecznikowe
    • woda kokosowa
  • możliwości połączeń smakowych są właściwie nieograniczone
Co może pomóc w przyzwyczajaniu dziecka do picia zielonych koktajli?
  • pierwsze koktajle można wprowadzać już niemowlakowi, u mnie to najpierw były musy np. banan z awokado, od 10-11 miesiąca zaczęłam podawać synkowi nasze poranne koktajle, w trochę okrojonej wersji (najpierw bez kakao, spiruliny czy młodego jęczmienia), niemowlę szybko przyzwyczaja się do nowości
  • starsze dzieci możemy włączyć w pomoc w robieniu koktajli - wybieranie składników, obieranie i krojenie owoców, obsługę blendera - da to dzieciom większą satysfakcję i chętniej spróbują tego, co same robiły
  • zróbmy z picia koktajli rytuał - może to być ta sama pora, picie koktajlu w fajnym kubku czy przez słomkę dla małych dzieci już jest atrakcją, można kupić specjalne słoiki z pokrywką i słomką
Na koniec przepis na pyszny koktajl, który z pewnością zasmakuje naszym maluchom: Czekoladowy koktajl z kaki
  • banan
  • kaki
  • namoczone 3 daktyle
  • łyżeczka karobu
  • łyżka zmielonego siemienia lnianego
  • 3 łyżki płatków owsianych (możemy wykorzystać też jaglane)
  • szklanka mleka roślinnego (ewentualnie wody)
Miksujemy wszystkie składniki na gładko

Related Post

2 komentarze

  1. Dominika

    27 lutego 2017 at 21:44

    Moja coreczke przekonywalam.tak do picia zielonych sokow. Przez niemal rok stawialam przed nia codziennie szklaneczke zielonego swiezo wycisnietego soku. Po uplywie prawiie roku w koncu sprobowala i pije juz codziennie domagajac sie glosno, wlasciwie to juz sama go wyciska rano i wypija z checia baaaardzo zielony pelen jarmuzu i kielkow. Do smoothie chyba nigdy sie nie przekona, nie odpowiada jej konsystencja. Wiecej moich perypetii na blogu jescbyzycwzdrowiu.blogspot.com

    1. Magdalena

      2 marca 2017 at 19:35

      Brawo za cierpliwość 🙂

Leave a Reply