Jak przygotować tofu? Recenzja książki „Tylko tofu” Amelii Wasiliev

Jak przygotować tofu? Recenzja książki „Tylko tofu” Amelii Wasiliev

Na wielu forach spotkałam się z pytaniem jak smacznie przyrządzić tofu. Tofu ma bardzo neutralny smak i prawdziwą sztukę stanowi jego odpowiednie przyprawienie. Ma to jednak swoje plusy, bo można wykorzystać je także do dań słodkich.

O tym jaka różnorodność drzemie w tym niepozornym serku sojowym możemy się przekonać dzięki książce „Tylko tofu. Ponad 65 przepisów na codzienne przyrządzanie tofu” Amelii Wasiliev. Ponieważ moje dzieci nie są fanami tofu, kupiłam tą książkę, by znaleźć nowe inspiracje do jego smacznego podania.

W książce można znaleźć na początku trochę praktycznych porad dotyczących sposobów podania tofu, a potem są przepisy z graficznym przedstawieniem listy składników. Podzielone są na kilka kategorii:

  • Śniadanie
  • Przekąski i przystawki
  • Dania główne
  • Desery

Proponowane dania są bardzo różnorodne. Najwięcej propozycji jest na marynowane tofu, ale można znaleźć też przepisy na sałatki, zupy, sosy, tofucznicę, muffiny czy pancakes. Co zwróciło moją uwagę to brak pomysłów na pasty, które w polskiej kuchni wegańskiej są dość powszechne, by wspomnieć tylko o paście bezjajecznej. Poza tym nie ma nawet wzmianki o wędzonym tofu, które w Polsce jest bardzo powszechne, w przeciwieństwie do smażonej skórki tofu, o której pierwszy raz usłyszałam w tej książce.

Większość przepisów opiera się jednak o łatwo dostępne w Polsce produkty. Co ciekawe nie jest to pozycja stricte wegańska. W części receptur pojawiają się jajka, parmezan czy śmietana. Nie powinno to jednak zrazić wegan, którzy mogą w większości wypadków ten składnik pominąć czy zastąpić roślinnym odpowiednikiem.

View this post on Instagram

Ponieważ chciałam by dzieci jadły więcej tofu, kupiłam ostatnio całą książkę, by poszukać inspiracji na jego ciekawe przyrządzenie. Na pierwszy rzut poszedł PUDDING CHIA Z TOFU. Genialny w swej prostocie. Potrzeba: – 200 ml mleka roślinnego – 100 g tofu naturalnego – 3 łyżki nasion chia – nasiona z laski wanilii (ja dałam ekstrakt) – 2 łyżki syropu klonowego (nie dodałam, go miałam mleko sojowe dosładzane) – owoce do dekoracji Przygotowanie: Miksujemy składniki. Przelewamy do miseczek czy słoiczków. Wstawiamy na noc do lodówki. Rano dekorujemy owocami. #pudding #puddingchia #chia #nasionachia #tofu #tofunaturalne #zdrowaprzekaska #jemyzdrowo #szybkideser #kuchniaweganska #wegeblw #blwprzepisy #blwsniadanie #blwpolska #bobaslubiwybór #dladzieci #dlamalucha #jemsamodzielnie #wegedziecko #deser #zdroweodżywianie

A post shared by Magdalena Andrijew (@rozanecznik_) on

Część przepisów miałam już okazję wypróbować. Zaczęłam od tych, które uznałam za takie, które mogą zasmakować moim dzieciom takich jak smoothie czy pancakes. Chociaż można się czasem zaskoczyć, bo najmłodsza córka zajadała się także tofu glazurowanym w miodzie. Na pewno do naszego stałego repertuaru wejdą placki ziemniaczane z tofu oraz pudding chia z jego dodatkiem, bo można do nich dodać w łatwy sposób tofu bez uszczerbku na smaku, a zyskując większą odżywczość tych dań.

Komu polecam tą książkę?

  • weganom i wegetarianom
  • osobom, które szukają pomysłu, by wprowadzić tofu do swojej diety
  • osobom, które potrzebują dużo białka (np. sportowcom) lub żelaza (z powodu anemii) i które mogłyby skorzystać na wprowadzeniu tofu do diety
  • osobom, które lubią eksperymenty kulinarne

Na koniec wrzucam kilka zdjęć ze środka książki.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *