Zdrowe przepisy dla całej rodziny

Placek amerykański z kaszą jaglaną (bez cukru, nabiału i glutenu)

Placek amerykański z kaszą jaglaną (bez cukru, nabiału i glutenu)

Jabłek jest w naszym domu dostatek (co trudno powiedzieć o bananach, bo ile bym nie kupiła to za chwilę ich nie ma i nigdy nie mogę upiec ciasta bananowego), więc wymyślam kolejne przepisy z jabłkami w roli głównej. Przypomniałam sobie z dzieciństwa o takim cieście jak placek amerykański z jabłkami i orzechami. Jak zrobić zdrowszą wersję tego placka? Oczywiście z niezastąpioną kaszą jaglaną. Ponieważ moje dzieci teraz kaszlą, jaglanki w takiej sytuacji nigdy nie za wiele. Zrobiłam wersję bez nabiału (i bez cukru oczywiście), bo przy przeziębieniu odstawiamy nabiał, który moje dzieci i tak jedzą sporadycznie.

Ciasto robi się całkiem szybko (najdłużej czeka się na ugotowanie kaszy, ale można użyć ugotowanej wcześniej) i jeszcze szybciej zjada. W końcu to nic innego jak pieczona jaglanka, tłumaczę sobie, krojąc kolejny kawałek.

Potrzebne składniki:

  • pół szklanki suchej kaszy jaglanej
  • garść lub 2 daktyli
  • garść rodzynek niesiarkowanych
  • garść orzechów włoskich
  • 2 jajka
  • 3 małe jabłka lub 1 większe
  • łyżka kakao
  • pół szklanki mąki kukurydzianej (może być też orkiszowa, ryżowa czy gryczana)
  • 2 łyżki oleju

Sposób przygotowania:

Kaszę jaglaną prażymy w suchym garnku, mieszając łyżką, by się nie przypaliła. Wlewamy 1,5 szklanki wody (można dać częściowo mleko roślinne). Gotujemy 15 minut. W osobnych miseczkach zalewamy gorącą wodą daktyle i rodzynki (dajemy tyle wody, by tylko przykryła owoce). Po ugotowaniu dodajemy do kaszy daktyle wraz z wodą, w której się moczyły, olej, kakao i same żółtka. Blendujemy. Osobno ubijamy same białka. Jabłka obieramy i trzemy na grubej tarce. Orzechy siekamy. Do ciasta wrzucamy utarte jabłka, posiekane orzechy i odcedzone rodzynki (wodę zostawiam do koktajlu). Dodajemy mąkę i mieszamy łyżką. Na końcu delikatnie mieszamy masę z ubitą na sztywno pianą. Wykładamy keksówkę papierem do pieczenia i przekładamy do niej ciasto. Pieczemy w temperaturze 180ºC przez 45 minut (lub dłużej). Ciasto jemy przestudzone, by kasza jaglana zdążyła stężeć.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *